AHT ren
kontrako argudio testua
Aspaldiko kontua den arren, gai honetaz idazteko
beharra sentitzen dut. Pasadan astean Durangorantz nindoala, trenetik AHTarentzako
eginiko obra ikaragarriak ikustean, proiektu honen alde positibo eta negatiboak
pentsatzen hasi nintzen, baina nire harridurarako negatiboak baino ez
zitzaizkidan burura etorri.
Pisuzko argudio negatibo ugari bururatu
zitzaizkidan .
Lehenik eta behin, lehen berde eta ederra zen
paisai hori, orain desagertua, eskabadora eta kamioiz beteriko lur eremu itsusi,
desertu eta hila bihurtu da. Urte ugariko ekosistemaren suntsipena ekarri du
eta horrekin batera kutsadura bisuala ere. Zubi erraldoien egiturek paisaia
guztiz eraldatu eta baita beldurgarri ere bihurtu dute. Adibiderik argiena San
Antonioko makro-zubiaren eraikuntza da, non baserriak zubi azpian ia ikusezin
bihurtu dira, horrelako zutoin bat gainera noiz eroriko zain.
Nahiz eta tren hau oraindik martxan jarri ez
bere ibilbideak jada hainbat familia beraien etxeetatik bota, baserriak
suntsitu, eta lurrak apurtu ditu. Tren honen abiadura berdinera suntsitzen ari
dira gure lurra. Eta hori gutxi ez balitz ere, herritarrei lurrak miseri baten
truke indarrez kentzen dizkiete proiektu hau aurrera eraman ahal izateko.
Kontuan hartu beharreko puntu garrantzitsu bat, AHT ren
gaineko herriaren ezezko borobila da,
nahiz eta goiko jende horri iritzi hori axola ez . Milaka manifestazio
eta boikot egin arren ez dute herriaren iritzia kontuan hartzen , beraien
hitzetan “etorkizunean herritarrak izango baitira tren honen erabiltzaileak”
nahiz eta herritarrak nahi ez.
Gaur egun egoera ekonomikoa kontuan hartuta
itzelezko zentzugabekeria iruditzen zait horrelako makro-proiektu batean
murgiltzea. Honetarako diru kantitate nahikoa ez izatean Europari mailegua eskatu behar izan diogu eta
horren ondorioz orain zorrak gehitzen
ari gara.
Egia da beste herrialde garatu batzuek
badituztela abiadura handiko trenak baina hauek egoera ekonomiko hobeago batean
aurkitzen ziren horrelako saltsa batean sartu zirenean. Gu berriz krisi garai
bete betan hasi ginen txorakeria
honekin.
Honi guztiari gehitu beharko genioke, Euskadi bezalako
eremu txiki baterako birpentsatu beharko litzatekeela ia ez diren nahikoak jada
ditugun garraio bideak ; nire ustetan probetxagarriagoa litzateke horrelako
proiektu bat lursail handiago batentzako,
adibidez Euskal Herri mailan egokiago egongo litzateke, beste hiriburu
batzuk lotuko lituzkeelako. Edota penintsula mailan, gaur egun mediterraneo
aldean, Valentziatik pasatzen den
AVEa adibide hartuta.
Beraz hausnarketa honen ondoren uste dut
proiektu honek abantailak izan beharrean desabantailak baino ez dituela. Ez
diot zentzurik ikusten garraiobide honen eraikuntzarekin aurrera jarraitzea, baina
argi dago berandu dela hau bertan behera usteko ,eremu batzuetan jadanik obra
oso garatuta dagoelako kaltea egina dagoelako, atzerako biderik gabe.
Gaur egungo egoeran aurkitzen baldin bagara, proiektu
hau egitea erabaki zutenek hanka sartu zutelako da, lelokeria hutsa delako, inolako zentzurik ez
duena eta gure lurren suntsipena, herritarren haserrea eta zorrak pilatzea
baino eragin ez duena.
Dena dela, nire ikuspuntutik orain bertan egin
ahalko litzatekeen gauzarik aproposena krisia den bitartean obra guztiak
geldiarazi eta ekonomia hobetzean mahai gainean proiektua berriro jarri eta beste ikuspuntu batetik aukera
berriak garatzea da.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina