2012(e)ko azaroaren 3(a), larunbata


AHT ren kontrako argudio testua


Aspaldiko kontua den arren, gai honetaz idazteko beharra sentitzen dut. Pasadan astean Durangorantz nindoala, trenetik AHTarentzako eginiko obra ikaragarriak ikustean, proiektu honen alde positibo eta negatiboak pentsatzen hasi nintzen, baina nire harridurarako negatiboak baino ez zitzaizkidan burura etorri.

Pisuzko argudio negatibo ugari bururatu zitzaizkidan .

Lehenik eta behin, lehen berde eta ederra zen paisai hori, orain desagertua, eskabadora eta kamioiz beteriko lur eremu itsusi, desertu eta hila bihurtu da. Urte ugariko ekosistemaren suntsipena ekarri du eta horrekin batera kutsadura bisuala ere. Zubi erraldoien egiturek paisaia guztiz eraldatu eta baita beldurgarri ere bihurtu dute. Adibiderik argiena San Antonioko makro-zubiaren eraikuntza da, non baserriak zubi azpian ia ikusezin bihurtu dira, horrelako zutoin bat gainera noiz eroriko zain.

Nahiz eta tren hau oraindik martxan jarri ez bere ibilbideak jada hainbat familia beraien etxeetatik bota, baserriak suntsitu, eta lurrak apurtu ditu. Tren honen abiadura berdinera suntsitzen ari dira gure lurra. Eta hori gutxi ez balitz ere, herritarrei lurrak miseri baten truke indarrez kentzen dizkiete proiektu hau aurrera eraman ahal izateko.

Kontuan hartu beharreko puntu garrantzitsu bat,  AHT ren  gaineko herriaren ezezko borobila da,  nahiz eta goiko jende horri iritzi hori axola ez . Milaka manifestazio eta boikot egin arren ez dute herriaren iritzia kontuan hartzen , beraien hitzetan “etorkizunean herritarrak izango baitira tren honen erabiltzaileak” nahiz eta herritarrak nahi ez.

Gaur egun egoera ekonomikoa kontuan hartuta itzelezko zentzugabekeria iruditzen zait horrelako makro-proiektu batean murgiltzea. Honetarako diru kantitate nahikoa ez izatean  Europari mailegua eskatu behar izan diogu eta horren ondorioz orain zorrak gehitzen  ari gara.

Egia da beste herrialde garatu batzuek badituztela abiadura handiko trenak baina hauek egoera ekonomiko hobeago batean aurkitzen ziren horrelako saltsa batean sartu zirenean. Gu berriz krisi garai bete betan  hasi ginen txorakeria honekin.

Honi guztiari gehitu beharko genioke, Euskadi bezalako eremu txiki baterako birpentsatu beharko litzatekeela ia ez diren nahikoak jada ditugun garraio bideak ; nire ustetan probetxagarriagoa litzateke horrelako proiektu bat lursail handiago batentzako,  adibidez Euskal Herri mailan egokiago egongo litzateke, beste hiriburu batzuk lotuko lituzkeelako. Edota penintsula mailan, gaur egun mediterraneo aldean, Valentziatik pasatzen den  AVEa   adibide hartuta.

Beraz hausnarketa honen ondoren uste dut proiektu honek abantailak izan beharrean desabantailak baino ez dituela. Ez diot zentzurik ikusten garraiobide honen eraikuntzarekin aurrera jarraitzea, baina argi dago berandu dela hau bertan behera usteko ,eremu batzuetan jadanik obra oso garatuta dagoelako kaltea egina dagoelako, atzerako biderik gabe.

Gaur egungo egoeran aurkitzen baldin bagara, proiektu hau egitea erabaki zutenek hanka sartu zutelako da,  lelokeria hutsa delako, inolako zentzurik ez duena eta gure lurren suntsipena, herritarren haserrea eta zorrak pilatzea baino eragin ez duena.

Dena dela, nire ikuspuntutik orain bertan egin ahalko litzatekeen gauzarik aproposena krisia den bitartean obra guztiak geldiarazi eta ekonomia hobetzean mahai gainean proiektua berriro  jarri eta beste ikuspuntu batetik aukera berriak garatzea da.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina